Produkten som inte fanns – eller varför en ingenjör inte nöjer sig med ”det går inte”.

Det började med ett löfte till min dotter om att fixa en kul grej till hennes kalas med klasskamraterna.  Har man lovat så håller man, det har vi lärt oss sedan barnsben. Löftet till min dotter ledde mig på en jakt efter en produkt som jag var övertygad om skulle hittas bara en snabb googling bort. Det blev dock lite av en överraskning när det visade sig att produkten ifråga överhuvudtaget inte erbjöds privatpersoner.

Klicka på play för att se storyn bakom glasskalas.se!

Efter lite forskande på nätet så tog jag i alla fall kontakt med ett antal av de kommersiella aktörerna på marknaden och förklarade vad jag var ute efter. Vissa svarade inte alls, andra replikerade med ett hånfullt ”Sorry…gapskratt….detta är inget för amatörer”…..”lilla gubben det är få förunnat att få hålla på med detta”…..”sorry”….”blahi blaha”….”sådant håller vi inte på med det är för krångligt”…

En enda aktör erbjöd till slut produkten, men till ett pris som tydligt sa ”Försvinn och ring inte oss igen”!

Finns inte produkten att tillgå så har man ett par val; man kan konstatera att det man sökt inte finns och nöja sig med det, man kan leta efter något likvärdigt eller så skapar man helt enkelt produkten själv.

Vad som inte fanns? Vettiga priser, bra service och snygga paketlösningar!

Anders Bronäs - Grundare till Glasskalas.se

Har man lovat så har man…likvärdiga produkter fanns inte och det kommersiella spåret var en ekonomisk återvändsgränd för en familjefar.

Utan någon som helst kunskap om produktområdet ifråga så var internet en stor källa till information och på en konkursutförsäljning hittade jag till slut den kritiska komponenten jag sökt efter och slog till.

De som känner mig vet att ”kan själv” spåret inte är mig helt främmande. Ibland har jag lyckats och ibland har jag fått gott om lärdom och erfarenhet till förbättring av framtida ” kan själv” projekt.

Initialt skrattade nu vänner och bekanta åt mitt fynd och önskade mig artigt och vänligt ”Lycka till!” Dejavú känsla! Precis som när jag köpte en mig-svets bara för att laga rosten på bilen som besiktningen rekommenderat skrotning av eller när den dyra platt TV:n la av en vecka efter att garantitiden gått ut och jag gav mig på den med en nyinköpt lödkolv, elfa komponenter för en spottstyver och en ”Hur man lagar en TV” film på Youtube.

Provar man inte så får man ju aldrig veta om det funkar!

Jag ursäktade mig initialt med förklaringen att ”Vad gör man inte för barnen”! Och förklarade att back-up planen var att sälja mitt fynd framåt högsäsongen för att gå break-even eller i bästa fall göra en liten vinst.

Nåväl, löftet till dottern infriat och kalaset med de 25 klasskamraterna blev en veritabel succe!  Sonen ville även han köra på samma tema på sitt och kompisens kalas en månad senare….och så även ett par vänner som sett de obligatoriska ”titta på min nya leksak” bilderna på Facebook!

Tack vare spridning på nätet av mitt fynd hörde även vänners vänner och bekanta av sig och undrade om jag sålt mitt fynd. Efter ett tag fick jag mail och samtal från personer som kände någon som kände någon. När till och med munkmaskinuthyrare från en av de norra grannkommunerna hörde av sig och bad om att få samarbeta för att hyra ut mitt fynd (han hade inte råd med investeringen för egen del) så var det ganska uppenbart….en affärsmöjlighet mitt framför näsan på mig och högsäsongen hade inte ens börjat!

Jag kunde nu konstaterar att jag inte var ensam om att ha saknat produkten ifråga och ställde således in försäljningsplanerna.

Affärsplanen var enkel: Erbjud produkten som inte finns till andra som vill bjuda på något unikt! Gör det enkelt för kunden, och erbjud ett komplett paket till kalaset!

Produkten som inte fanns var inte mer komplicerad än en mjukglassmaskin, men helt unik för privat användning!

Dotterns önskemål hade varit att få ha ett unikt glasskalas med fri tillgång till mjukglass, strössel, färska frukter, bär och toppingsåser precis som i glassbuffén på Legoland.

Det visade sig ganska snart att det fanns en efterfrågan på andra produkter ”som inte fanns”. Flera av mina återkommande kunder var missnöjda med de aktörer som fanns på marknaden. De var trötta på att behöva anpassa sig efter giriga uthyrare med noll flexibilitet och undrade varför jag inte erbjöd mitt unika koncept med andra roliga maskiner. Jag lyssnade på kundernas önskemål om flexibla tjänster, kreativa erbjudanden och kompletta produkter. Sortimentet har därför utökats med fler maskiner och kompletta kalaspaket erbjudanden allt eftersom.

Vad som inte fanns? Vettiga priser, bra service och snygga paketlösningar!

Detta var  historien om ingenjören som fick ett nej och inte nöjde sig med det!

glasskalas.se erbjuder nu privatpersoner, föreningar och företag att hyra bla mjukglassmaskiner, popcornmaskiner, sockervaddsmaskiner, slushmaskinerkaffemaskiner, munk, våffelmaskiner och även Segway till kalasen, mässorna och eventen.

Glasskalas.se -när du vill bjuda på något unikt!